X
تبلیغات
ارتباطات و روابط عمومی - چکیده کتاب آرشیو داری دیداری شنیداری:
وبلاگ گروهی دانشجویان روابط عمومی و روزنامه نگاری دانشگاه علامه طباطبایی ورودی88 -89

فصل یک :

آرشيو را مي توان به مثابه ي حافظه دانست. سازماندهي و حفظ و نگهداري خاطره ها در آرشيو هر كشوري در حفظ بخش مهمي از فرهنگ آن كشور اهميت بسيار پيدا مي كند.

پيشينه ي آرشيو به عنوان جايگاه نگه داري اسناد و مدارك به دوران باستان باز مي گردد. كاركردها يا وظايف آرشيو ديداري – شنيداري را مي توان در اين موارد خلاصه كرد :

1)  گرد آوري منابع ديداري – شنيداري و مواد و اسناد همراه يا مرتبط با آن ها

2)  سازمان دهي منابع

3)  حفظ و نگهداري

4)  ارائه خدمات به مراجعه كنندگانه آرشيو.

آرشيو ديداري  - شنيداري از چندين بخش تشكيل شده است كه به ترتيب عبارتند از :

1)فراهم سازي

2)سازمان دهي

3)امانتن و فراهم كردن امكان بازبيني و بازشنوي

4)حفظ

5)كپي و تكثير

6)اسناد و مدارك

شماري از اصول آرشيو داري ديداري و شنيداري را مي توان به شرح زير برشمرد :

1) ضرورت انتخاب ← آرشیو دار موظف است درباره اينكه چه منابعي گرد آوري شوند يا نشوند داوري ارزشي كند.

2) اصل محمل – محتوا ← آرشيو دار بايد مفهوم محمل را از مفهوم محتوا و اثر جدا كند.

3) اصل كيفيت  هر گونه كاهش كيفيت به معناي از دست رفتن بخشي از اطلاعات مهم است.

4) اصل بقا  هيچ اثر ديداري – شنيداري نبايد به بهانه ي دسترسي هاي كوتاه مدت به خطر بيفتد.

5) اصل موازي سازي←  نگه داري يك اثر در چند نسخه با كاركردهاي متفاوت

6) اصل كنترل – فهرست نويسي ←  توجه به ضرورت هم كنترل دقيق مجموعه و هم تهيه ي اطلاعات فهرستي براي تسهيل دسترسي.

ضبط صدا

اختراع تلگراف ، انتقال كدهاي مورس را از طريق سيمي فلزي امكان پذير كرد.

دردهة 1870 تلفن گامي پيش تر رفت و امكان تبديل امواج صداي انسان به سيگنال  الكترونيكي و سپس تبديل آن به امواج صوتي در گوشي گيرنده را فراهم كرد.

توماس اديسون در سال 1876 همين امواج را با بهره گيري از شيار ايجاد شده به كمك سوزن  پيرامون استواه اي گردان ضبط كرد.

اميل برلينز ، اختراع گرامافون را به نام خود ثبت كرد. گرامافون از همان اصول فونوگراف براي ضبط و بازپخش صدا بهره مي گرفت.

در سال 1980 سي دي از فناوري ليزر براي پخش سيگنال ديجيتال بهره مي گرفت.

عكس و فيلم :

مبناي نظري تصاوير متحرك، بر پديده ي (ثبات بصري) استوار است ك موجب مي شود ذهن انسان مراحل ناپيوسته ي كنش را در هم ادغام كند. و آن را حركتي به ظاهر پيوسته انگارد. در دهه ي 1880، جرج  استمن امريكايي با بهره گيري از نيتروسلولز به عنوان پايه، فيلم انعطاف پذير ساخت.

اديسون آمريكايي و برادران لومي ير فرانسوي از كساني بودند كه در دهه ي 1890 (سينما توگراف) را پديد آوردند . سينما خيلي سريع به صنعتي جهان گستر تبديل شد.

در دوران (سيمناي صامت) فيلم رنگي پديد آمد و رسوم گويندگي و مستند سازي شكل گرفت  از دهه ي 1940 به بعد، فيلم 16 ميلي متري به فرمتي حرفه اي و پس از مدتي به فرمتي براي كاربردهاي تلويزيوني بدل شد.

راديو :

در سال 1888 ، هنريش هرتز آلماني چگونگي فرستادن انرژي الكتريكي از طريق هوا را به نمايش گذاشت. در سال 1895 ، ماركوني ايتاليايي با بهره گيري از امواج هرتزي براي انتقال سيگنال كدهاي مورس (تلگراف بي سيم) را معرفي كرد. در سال 1900 ارفسندن آمريكايي نخستين دستگاه پخش راديويي را ساخت كه در واقع سيگنالهاي پديد آمده در ميكروفون را به امواج الكترومغنايسيي تبديل كرد. پخش عمومي راديو در سال 1920 در ايالات متحده آمريكا آغاز شد.

تلويزيون :

در سال 1884 نيپكوي آلماني صفحه ي سوراخ دار گرداني را طراي كرد كه به ياري آن تصوير سياه و سفيدي را تجزيه سپس بازسازي كند. در سال 1929 جان لوگي بيرد با بهره گيري از صفحه هاي نيپكو،نخستين استوديو و دفتر تلويزيوني را گشود.

در سال 1935 فرنش در برلين دفتر تلويزيون عمومي بر پا كرد. 1936 بي بي سي در انگليس دفتر تلويزيوني با كيفيت بالاي خود راه اندازي كرد.

ويدئو:

موفقيت در ضبط صدا روي نوار مغناطيسي به ضبط تصاوير تلويزيوني بر اين سانه انجاميد. شركتهاي امريكايي امپكس و آر سي اي در دهه هاي 1950 نخستين دستگاه هاي ضبط و پخش ويديوئي را ساختند. نخستين ويدئو كاست ، يوماتيك شركت سوين با نوار 4/3 اينچ بود كه در سال 1969 وارد بازار شد.

شكل گيري آرشيو هاي ديداري- شنيداري درجهان :

شكل گيري آرشيو هاي ديداري – شنيداري از اواخر سده ي نوزدهم آغاز شد. آكادمي علوم اتريش وين در سال 1899 به منظور گردآوري منابع شنيداري حاصل از مطالعات قوم نگاشتي آرشيوي به نام فونوگرامارشيو تأسيس كرد.

درسال 1938 چهار سازمان به نام هاي سينما تك فرانسه – فيلم خانه موزه ي فدراسيون بين المللي آرشيو هاي فيلم يا فياف را پايه گذاري كردند.

شكل گيري آرشيو ديداري و شنيداري در ايران :

آرشيو هاي ديداري – شنيداري سازمان صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران از عظيم ترين و غني ترين آرشيو هاي صوتي – تصويري در ايران هستند. نخستين آرشيو شنيداري اين سازمان يك دهه پس از تأسيس راديو ايران با تشكيل و راه اندازي راديو آغاز به كار كرد.

نخستين آرشيو تصويري آن نيز مدتي پس از تأسيس تلويزيون در سالهاي 1337 و 1345 گردآوري اسناد و مدارك را آغاز كرد.

مسابقه ي تشكيل آرشيو ملي فيلم يا فيلم  خانه ي ملي ايران به دهه ي 1330 خورشيدي باز مي گردد.

انواع آرشيوي هاي ديداري شنيداري :

5 نوع آرشيو ديداري – شنيداري داريم ما:

1) آرشيو هاي ديداري – شنيداري راديو تلويزيون

2) آرشيوهاي ديداري – شنيداري ملي

3) آرشيو هاي ديداري – شنيداري پژوهشي كه معمولاً بخشي از موسسه هاي ديگر هستند.

4) مجموعه هاي ديداري شنيداري درون كتابخانه ها

5) آرشيو ديداري – شنيداري توليد كنندگان آثارديداري – شنيداري تجاري.

 

فصل دو: خدمات فنی در آرششیوهای دیداری –شنیداری

مقدمه:فلسفه ی وجودی آرشیو در چگونگی گردآوری،سازمان دهی و حفظ و نگهداری منابع نهفته است ولی کار در این جا خاتمه نمی یابد. همه این کوشش ها برای ارائه خدمات به مراجعه کنندگان است.هر چند بین دو وظیفه ی عمده  ی آرشیو یعنی حفظظ و نگهداری و ارائه ی خدمات به مراجعه کنندگان تضاد و تناقض وجود دارد و وظیفه ی آرشیویست آن است که با وضع سیاست و  مقرراتی خاص،شرایطی را به وجود آورد تا هم از منابع نگهداری نماید و هم بتواند بهترین خدمات را به مراجعه کنندگان ارائه دهد.بخشی از کارکردهای اصلی آرشیو سازمان دهی منابع است که خود می تواند کارهایی همچون ارزیابی،انتخاب،تهیه،فهرست نویسی،نمایه سازی،رده بندی و آماده سازی را در برداشته باشد.

تهیه منابع دیداری شنیداری

تهیه این منابع از اهمیت زیادی برخوردار است و در عین حال با مشکلاتی نیز رو به رو است،زیرا اولا هزینه تهیه منابع بسیار گران است و نیاز به سرمایه کلان دارد ثانیا این منابع بر خلاف کتاب غالبا در تعداد محدودی تکثیر می شوند وا زاین رو تهیه آنها دشوارتر است همچنین به علت محدود بودن تعداد و گرانی نسخه همیشه رقابت شدیدی میان آرشیو های منابع (چه در سطح ملی چه در سطح بین المللی) برای دستیابی به منابع وجود دارد ثالثا این منابع (به ویژه فیلم) موادی هستند که در شرایط دملیی و رطوبتی نا مناسب به سرعت تجزیه و فاسد می شوند و باید در انتخاب آنها دقت کرد . در پاره ای از آرشیو ها مثل آرشیوهای ملی فیلم،انتخاب منابع زیاد مشکل نیست زیرا این آرشیوها موظفند همه فیلم های تولید  داخلی خود را و شاهکارهای هنری دیگر کشورها را نیز گردآوری کنند.در آرشیو های رادیو ،تلویزیونی نیز انتخاب وجود ندارد چون وظیفه دارند همه منابع تولیدی یا خریداری شده را که برای پخش یا استفاده های بعدی مناسبند یا ارزش نگهداری دارند،بپذیرند.

وقتی آرشیوی جدید التاسیس و جوان است ترجیح می دهد هر نوع ماده ای را گردآوری کند ولی بعد از گذشت زمان وقتی آرشیو بزرگ شد انتخاب منابع دیداری انتخاب منابع اجتناب ناپذیر است زیرا از نظر فضا و تجهیزات و همچنین مخارج تهیه منابع در مضیقه قرار می گیرند و نوع منابعی که باید گردآوری شود و این که از هر منبع چند نسخه باید تهیه گردد مشخص شده باشد.

روش های اصلی مجموعه سازی این منابع و مواد وابسته آنها عبارتند از: 1) خرید   2)اهدا  3)مبادله با سایر آرشیوها  4)امانت  5)واسپاری به الزام قانون  6)تولید در آرشیو

*خرید: خرید منابع به دلیل گران بودن منابع و پر هزینه بودن حفظ و نگهداری آنها کاری بسیار دقیق و وقت گیر است.اگر مواد اولیه سازنده آنها نا مرغوب باشند یا در تهیه و کپی کردن دقت کافی به عمل نیامده باشد آرشیو قادر نخواهد بود از آن منابع به نحو احسن استفاده کند .

*اهدا: دست کم در مورد فیلم بهترین روش گرد آوری اهداست. بسیاری از تولید کنندگان بزرگ و کوچک وقتی فروش فیلم به پایان می رسد نسخه چاپی آن ها از توزیع کنندگان پس می گیرند ،این نسخه ها را به آرشیوها می سپارند که حفظ و نگهداری شوند و کسانی هم هستند که دست به گردآوری فیلم ها می زنند ولی چون توانایی نگهداری آن ها را ندارند ترجیح می دهند مجموعه خود را به آرشیو واگذاری کنند یا کسانی هستند که فیلم هایی را به جهتی خاص(خانوادگی،پژوهشی،علمی،تربیتی،آموزشی)تهیه می کنند وبعد آنها را به آرشیوها می بخشند.و ممکن است بعضی از نهادها و وزارتخانه ها و سازمان هاو....به آرشیو ها منابعی مثل عکس ،فیلم و ویدئو و..... اهدا کنند که بیشتر جنبه تبلیغاتی دارند مثل سرود ملی،عکس و اسلاید مناظره دولت مردان آن کشورها و فیلم و ویدئو آثار تاریخی و پیشرفت ها و ......

*مبادله با سایر آرشیوها: از راه مبادله آرشیوها می توانند کمبودهای خود را به خصوص در مورد آثار کلاسیک و شاهکارهای هنری جبران کنند.از راه مبادله است که همکاری و ارتباط میان آرشیوهای سراسر کره زمین برقرار می شود مبادله فیلم برای آرشیو هزینه بر است زیرا باید از فیلم درخواست شده کپی تهیه کند و برای آرشیو بفرستد به همین دلیل سلپزمان های بین المللی آرشیو ها مانند فدراسیون بین المللی آرشیوهای فیلم(فیاف)راهنمایی برای مبادله فیلم میان اعضای خود فراهم کند.

*امانت: وقتی آرشیوی قصد برگزاری جشنواره ای در مورد کشوری خاص یا زمینه یا موضوع معینی را داشته باشد امانت روش خوبی است.رعیت اصول حتفظ و نگهداری منابع از طرف آرشیو امانت دهنده و نگهداری و باز پس دادن آن از طرف آرشیو امانت گیرنده اهمیت خاصی دارد . فیاف راهنمایی برای امانت فیلم میان اعضای خود تهیه کرده است.امانت فیلم هایی که با کپی رایت مالک یا اهداکننده آنها مغایرت داشته باشد ممنوع است .

*واسپاری به الزام قانون: بسیاری از دولت ها با تهیه و تصویب قوانین خاصی که کلیه تولید کنندگان منابع را مظف کرده اند که یک نسخه یا تعدادی مشخص از آثار را به آرشیو ملی آن کشور اهدا کند که به علت گرانی هزینه ها و بهای مواد اولیه خام منابع می کوشند تا هزینه را در اختیار تهیه کننده قرار دهند . تجربه نشان داده که از برکت این کار بسیاری از آثار هنری جهان حفظ و نگهداری شده است.

*تولید در آرشیو: در بسیاری از آرشیوهای دنیا،این مواد به نوعی تولید می شوندمثلا در آرشیوهای ویدئو با ضبط برنامه های در حال پخش از تلویزیون مجموعه افزایش می یابد.

vارزیابی و انتخاب منابع: آرشیو به چند دلیل ناچار به انتخاب منابع است:1)امکانات فیزیکی و مالی آرشیو محدودند 2)آرشیو باید مجموعه سودمند و یکپارچه منطبق با هدف آرشیو باشد 3) تهیه هر منبع صرف هزینه های بعدی را در پی خواهد داشت .

vاصول ارزیابی منابع: 1) ماموریت آرشیو دیداری –شنیداری 2) ارزش تاریخی یا فرهنگی 3) نایاب یا کمیاب بودن 4) کیفیت 5) حق پدید آور و مالکیت معنوی اثر 6)دیجیتال یا آنالوگ بودن 7)تعداد 8)زمان

vفهرست نویسی منابع دیداری شنیداری:فهرست نویسی عملی است پیچیده شامل گردآوری اطلاعات و تجزیه و تحلیل آنها و سازماندهی و تنظیم آنها بر اساس اصول و قواعدی خاص و در پایان ایجاد بایگانی هایی که ما را در بازیابی اطلاعات یاری کند.فهرست نویسی منابع به خصوص فهرست نویسی توصیفی با فهرست نویسی کتاب متفاوت است. در کتابخانه هایی که به شیوه قفسه باز اداره می شوند مراجعه کننده می تواند کتاب ها را خود بررسی کند اما در آرشیوهای منابع به شیوه قفسه بسته اداره می شوند.

vمنابع اخذ اطلاعات در فهرست نویسی منابع:فهرست نویس کتابخانه اطلاعات مورد نیاز خود را از صفحه عنوان کتاب به دست می آورد که در حکم شناسنامه است در حالی که بسیاری از مواد دیداری-شنیداری ماند عکس ،اسلاید و ...فاقد اطلاعات لازم هستند .در منابع شنیداری ممکن است اطلاعات لازم در ابتدا یا انتهای نوار ضبط شده باشد،در برنامه های ضبط شده در فیلم هم اطلاعات لازم در تیتراژهای اول یا آخر می آید.عکس و اسلاید نیز عموما فاقد اطلاعات است البته سازمان های خبری بین المللی پاره ای  از اطلاعات را در حاشیه قاب اسلاید یا پشت عکس منظور می کنند.

هر ماده دیداری –شنیداری که به آرشیو تحویل می شود ابتدا باید در دفتر ثبت شود که شامل 1)اطلاعات مندرج در اسناد و مدارک خرید یا مبادله ماده آرشیوی 2)اطلاعات مندرج در اوراق و اسنادی که همراه ماده آرشیوی است 3) در مورد منابع تولید داخلی اطلاعاتی که می توان از عوامل تولید کسب کرد 4)از طریق باز بینی و بازشنوی ماده آرشیوی

vمنابع گردآوری اطلاعات در فهرست نویسی شامل:

     بازبینی فیلم برای گردآوری مستقیم اطلاعات از تیتراژها یا بازشنوی ماده شنیداری

     از طریق اسناد و مدارک خرید،مبادله،یا اهدا ماده دیداری_شنیداری

     از طریق تماس مستقیم با عوامل تولید کننده آن ماده آرشیوی

     مراجعه به منابع نوشتاری مانند فهرست های فیلم،ویدئو،صفحه های تجاری،نمایشگاه ها و ....

در آرشیوهای منابع برای فهرست نویسی از برگه های مقوایی در ابعاد 5/7×5/12سانتی متر استفاده می شود که که در وسط پایین آن سوراخی است .متن هر برگه از دو قسمت تشکیل می شود:

الف)فهرست توصیفی    ب)فهرست تحلیلی

·        فهرست نویسی توصیفی: شامل 1)عنوان: برای هر ماده دیداری –شنیداری چندین برگه تهیه می شود،اولین برگه را  "برگه مادر "یا  "سر شناسه  " می خوانند زیرا حاوی همه مشخصات آن ماده آرشیوی است. مسئله مهم در برگه مادر مدخل اصلی یل سرشناسه است،منظور نخستین عبارتی که روی برگه مادر نوشته می شود برابر قواعد و استانداردهای بین المللی مدخل اصلی کتاب نام نویسنده است ولی در ایران عنوان را سرشناسه قرار می دهیم 1)تولید اغلب این مواد حاصل کوشش دسته جمعی است 2)اغلب مواد دیداری-شنیداری با عنوان شناخته شده اند در واقع عنوان فیل شهرت بیشتری دارد 3)سنت کتابشناسی اسلامی نیز همواره ترجیح می داده است که از عنوان اثر در کتابشناسی استفاده شود 4)بسیاری از منابع به خصوص فیلم و ویدئوهای خبری فاقد تیتراژ است و فهرست نویس ناچار به ساختن عنوانی برای آنهاست .

2)عوامل تولید: بعد از عنوان برای شروع ناحیه شرح مسئولیت،عالمت ممیز«&» می گذاریم و بعد از اسلمی عوامل تولید آورده می شود.برای ذکر نام عوامل تولید القاب و عناوین باید حفظ شوند.

3)محل ساخت و نام سازنده: پس از ناحیه شرح مسئولیت ،فهرست نویس با قراردادن علامت های نقطه،خط تیره (._) بخش جدید را که به نام محل و نام سازمان تهیه کننده و تاریخ تولید اثر اختصاص دارد آغاز می کند.

4)تاریخ: بعد از نام شرکت با گذاشتن ویرگول، تاریخ ساخت آورده می شود.

5)مشخصات فیزیکی: این مشخصات نقش عمده ای در ارائه خدمات دارند،در این ناحیه به توصیف فیزیکی ماده می پردازد،مشخصات فیزیکی از پاراگراف دوم بخش فهرست نویسی توصیفی آغاز می شود.که شامل مدت هر برنامه ، نوع صداگذاری ، رنگ ماده آرشیوی، اندازه ماده آرشیوی است .

6) یادداشت: ناحیه بعدی بخش یادداشت است که اگر فهرست نویس تشخیص دهد که مطالبی است که مراجعه کننده باید از آنها آگاهی یابد که آنها را بعد از مشخصات  فیزیکی در پاراگرافی جدید می نویسد نمونه ای از یادداشت 1)تعیین سطح ماده آرشیوی 2)وقتی استفاده از ماده آرشیوی نیازمند ابزار خاصی باشد 3)پیوست های ماده آرشیوی 4)جزئیاتی در مورد نوارهای موسیقی 5)اگر فیلم بدون کلام باشد .

7)خلاصه: خلاصه یا چکیده ماده دیداری که لازم است بر روی برگه فهرست نویسی آورده شود.بهترین روش برای خلاصه لا اقل  در مورد منابع دیداری –شنیداری تولید داخلی این است که از تهیه کننده آن  بخواهیم خلاصه ای برای آرشیو تهیه کند و بعد از باز بینی یا بازشنوی آن را اصلاح کنیم . سه روش پیشنهادی برای خلاصه الف)چکیده گرفتن از متن  ب)خلاصه روایی یا جامع (بهترین نوع تهیه خلاصه)  پ)خلاصه توصیفی

·        فهرست نویسی تحلیلی:عبارت است از موضوع یا موضوع های ماده آرشیوی و معرف های اضافی تعداد موضوع هایی که در فهرست تحلیلی ماده آرشیوی آورده می شود به محتوای آن ماده بستگی دارد ،برای تعیین موضوع ها باید از ابزار مخصوص استفاده کرد این ابزار سیاهه ای است از موضوع های از پیش ساخته شده که به آن «سر عنوان موضوعی» می گویند. هیچ فهرست نویسی نباید بدون مراجعه به آن برای ماده آرشیوی که فهرست می کند موضوع تهیه کند.سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران در سال 1363 سر عنوان موضوعی فارسی را در 800 صفحه منتشر کرد این نخستین سر عنوان موضوعی جامع در زبان فارسی است. علاوه بر موضوع ها لازم است اسامی عوامل تولید و کسانی که در کار تولید منابع شرکت داشته اند در قسمت تحلیلی آورده شود؛که این ها را شناسه های اضافی می خوانند .

 

 فصل سه:

فیلم های نیتراته: فیلم هایی با پایه نیتروسلولز که تجزیه عناصر آن باعث نابودی فیلم می شود و تجزیه آنها را از همان کارخانه شروع می شود.

فیلم های استاته: فیلم هایی  از جنس تری استات که به  علت ایجاد اسید  استیک و جوهر سرکه، دچار چسبندگی می شدند. دمای نامناسب و گرما، و رطوبت بالا و  افزایش بخار آب روند تجزیه این فیلم ها را تسریع می کند.

آرسینوسیت حداقل سالانه باید فیلم ها را بررسی کند و در صورت دیدن هر کدام از این موارد اقدام به کپی و یا مرمت فیلم نماید: 1- رنگ پریدگی در ذرات نقره و قهوه  ای شدن املسیون فیلم که در این مرحله بوی  تند و ناخوشایندی از فیلم استثمار می شود. 2- املسیون دچار چسبندگی می شود. 3-  قسمت هایی از فیلم بسیار نرم میشوند و تاول می زنند. 4- فیلم خشک و شکننده می شود. 5- فیلم به گرد قهوه ای رنگی بر می گردد.

در مرحله 1 و 2 و حتی 3 می توان فیلم ها را مرمت یا تعمیر کرد ولی در مرحله 4 و 5 فقط باید آنها را از آرشیو دورکنیم.

فیلم ممکن  است دچار خراشیدگی، ساییدگی، پاره شدن حاشیه و سوراخ های آن و جمع شدگی شود.

ساییدگی: خراش های نازک و  امولسیون با پشت فیلم که ممکن است طی و مورب باشد. مثلاً اگر بخواهیم با کشیدن یک سر فیلم آن را به زور دور حلقه محکم کنیم ساییدگی به وجود می آید.

خراشیدگی: به ساییدگی  شدید می گویند که باعث صدمه به  فیلم می شود تا جایی که فیلم غیر قابل استفاده می گردد. خراشیدگی اگر زیاد  یا عمیق باشد چاره  ای جز یک کپی جدید از آن وجود ندارد. که این کپی را می توانیم به طریق دریچه مایع تهیه کنیم.

آسیب دیدگی: حاصل نمایش دادن  فیلم با  استفاده از دستگاه نورافکن پروژکتور است. که این در ابتدای فیلم بیشتر است زیرا عموماً ابتدا فیلم در پروژکتور به طور نادرست قرارمی گیرد.

جمع شدگی: اگر حاشیه فیلمی در طول فیلم نسبت به خود فیلم جمع و کوتاه  شود فیلم دچار جمع شدگی می گردد.

چین خوردگی:  درست حالتی بر عکس جمع شدگی است: در این حالت متن فیلم در طول آن نسبت به حاشیه کوتاه می شود.

کثیف شدن سطح فیلم: ممکن است به وسیله گرد و خاک و چای و قهوه و ... باشد که در این حالت دو روش برای تمیز کردن  فیلم داریم 1- روش دستی، 2- روش ماشینی که ما در روش دستی از فیرپیچشی یک سویه دستی استفاده می کنیم.

شکنندگی: هر گاه فیلمی را دیدیم که اتصالات زیاد یا آسیب دیدگی های  فراوان در بعد و حاشیه آن به چشم می خورد می گوییم دچار شکنندگی شده که به سه قسمت جزئی وشاید خیلی شدید تقسیم می شود که ساده ترین روش برای برطرف نمودن آن 72 ساعت زیر سرپوش قرار دادن کنار ظرف اتر است. که در اثر تبخیر اثر فیلم نرم می شود.

رطوبت مطلق: مقدارآب موجود در فیلم می گویند که اگر از دست رود با دادن رطوبت شاید بتوان آن را ترمیم کرد  اما اگر همراه با آن موادشیمیایی هم از دست رود. دیگر جای برگشت نیست.

آرشیو در مناطق حرارت و رطوبت باد:  مثل خلیج فارس با دما 32 و رطوبت 90% د راین حالت چهار راه برای نگه داری فیلم داریم.

1-استفاده از دستگاه تهویه خودکار که هم قادر به کنترل دما است و هم کنترل رطوبت نسبی

2- استفاده از دستگاه خشک کننده یا رطوبت زدا

3- فیلم را در جعبه های کاملاً مسدود نگه داری کنیم تا از ورود هوا به آن جلوگیری شود.

4-  استفاده  از خمیر سیلیس برای خشک کردن فیلم ها

گفتیم زمانی که دیدیم فیلم دارد دچار تجزیه می شود از آن کپی می گیریم

کپی از فیلم:

تماس مستقیم: 1- تماس مرحله ای 2- تماس مداوم

روش نوری: 1- نور مرحله  ای 2- نور مداوم

نگه داری عکس و  اسلاید: از آنجا که ساختار نگاتیو و پوزیتیو عکس و  اسلاید مشابه فیلم است بنابراین آسیب های نگاتیو و پوزیتیو عکس نیز مشابه فیلم است شرایط انباشت نگه داری نیز با اندکی تفاوت مانند فیلم است.

نگه داری از نوارهای مغناطیسی: عوامل حذف یا از بین رفتن اطلاعات ضبط شده در نوارهای مغناطیسی 1- فاصله هد و نوار 2- میدانهای مغناطیسی 3- ساییدگی 4- دمای زیاد

دما و شرایط مناسب برای نوار مغناطیسی 18 تا 21 درجه دما- رطوبت  نسبی 35 تا 45%

نگهداری منابع دیداری- شنیداری

هر از چند گاهی آرشیویست موظف  است منابع دیداری وشنیداری را بررسی و آزمایش نماید که این بررسی از سه جهت می تواند مفید باشد:

1- بررسی رنگ و کیفیت ماده و پایه فیلم، تا به موقع از خرابی آن جلوگیری شود.

2- بررسی میزان تجزیه فیلم تا در صورت لزوم به مخزنی خشک تر و با رطوبت نسبی منتقل شود.

3- به بهم زدن وضعیت ثابت فیلم و جلوگیری از خرابی آن بر  اثر فشارها و تنش های بوجود آمده  احتمالی

انواع بررسی:  1- بررسی چشمی 2- بررسی با دستگاه 3- بررسی دستی 4- بررسی واقعی

عواملی که  از عمر منابع دیداری- شنیداری را می کاهد: 1- آسیب های ناشی از آب و سیل 2- گرما و آتش 3- آلودگی هوا

ساختمان آرشیو

آرشیوی که برای مدت طولانی قرار است از منابع دیداری و شنیداری نگه داری کند به سه دلیل نباید در مناطق شلوغ باشد:

1- در هر کجا که زغال سنگ یا نفت به مقدارزیاد سوخته شود. چون هوای گازهای سولفید و هیدروژن و دی اکسید گوگرد است که باعث خرابی و فساد   فیلم می شود.

2- در شهرهای بزرگ چون میزان گرد و خاک زیاد است و  این گرد و خاک باعث خسارات بسیار و خراشیدگی در فیلم می شود.

3- نگه داری فیلم های نیتراتی به دلیل قابلیت اشتعال زیاد در محل های مسکونی و پر جمعیت کاری بسیار خطرناک است.

 

فصل  چهار:

 مرکز اسناد و مدارک ارشیو دیداری شنیداری:

بخش نشریات ادواری: مرکز اسناد و مدارک موظف است به گرداوری مجلات و نشریات ادواری که در زمینه سینما منتشر می شوند بپردازند.

بخش جزوها:جزوه معمولا به نشریه ای گفته میشود که تعداد صفحه های ان از سه فرم چاپی باشد.

بخش فیلم نامه ها و متن تحقیقات:گرداوری فیلم نامه ها یکی از وظایف عمده ی مرکز اسناد و مدارک در یک ارشیو دیداری شنیداری است.در کشورهایی که با اقتصاد دولتی اداره میشوند همه ی فیلم نامه ها به ارشیو ملی فیلم ان کشور تحویل داده می شود.

بخش بریده جراید:مهم ترین وسیله برای کسب اطلاعات روزامد بریده ی جرایداست. بریده ی جرایدرا می توان از دو طریق گرداوری کرد.

1)ارشیویست می تواند روزنامه ها و نشریات ادواری مهم کشور را مشترک شود.

2)می توان بریده جراید را از طریق موسسه یا سازمان حرفه ای تهیه کرد.

طریقه دوم از بسیاری از جهات مناسب تر است.

تعیین مو ضوع هایی که بریده جراید ان تهیه میشود از اهمیت ویژه ای برخوردار است.مهم ترین اصول در گزینش مقالات:1)از انتخاب موضوع های کوتاه برخوردار شود.

2) از انتخاب نقد های کوتاه که اطلاعات ناچیزی در بر دارند خوداری شود.

3)بریده جراید در ارتباط با نیازهای مراجعه کنندگان گرداوری شود.

4)در صورتی که در زمینه ای تعدادی بریده جراید گرداوری کرده باشیم پس از تهیه منابع معتبر بهتر است ان بریده ها را از مجموعه جدا کنیم.

 

فصل پنج:

فصل 5: آرشیو دار

خانم هلن پی. هریسون در فصل 4  کتاب خود با  عنوان تهیه برنامه درسی برای آموزش کارکنان آرشیوهای تصاویر متحرک و شنیداری برای هر بخش از آرشیو یک سرپرست با ویژگی های خاص در نظر می گیرد که این سرپرست ها عبارت اند از: 1- سرپرست بخش فراهم آوری 2- سرپرست بخش  فهرست نویسی 3- سرپرست مرکز اسناد و مدارک 4- سرپرست بخش فنی 5- سرپرست بخش مرکز اسناد و مدارک 6- سرپرست بخش انتشارات 7- سرپرست بخش آموزش و نمایش 8- سرپرست بخش  روابط عمومی 9- سرست اجریی

مرام نامه اخلاقی آرشیوداران دیداری و شنیداری:

1- همه منابع تحت مراقبت آشیودار از جمله منابعی که به طور موقت تحت مراقبت آنهاست در برابر دستکاری، تعریف و سانسور و تخریب محافظت گردد.

2- در صورت به خطر  افتادن منابع آرشیو دار مانع دسترسی به آن شود.

3-  همه منابع به ویژه نسخه اصلی و مادر در شرایط مناسب  انباشت شود.

4- مدیریت محتوا منابع مطابق با اصول متناسب فرهنگی اخلاقی باشد.

5- نسخه های نگه داری، کپی همسان محتوای معمول اصلی خواهند بود.

6- در صورتی که ماده اصلی، ناقص، تغییر یافته یا آسیب دیده باشد نسخه های نگه داری تنها در صورتی اصلاح خواهند شد که چنین کاری به صحت محتوای آن گونه که پدیدآور آن منظور داشته است خدشه ای وارد نشود.

7- هنگام مرمت مناب تلاش شود تنها نقص ها کامل شود.

8- نسخه هایی که کپی دقیق محتوای اصلی نیستند، به روشنی مشخص خواهند شد؛

9-  محمل های اصلی، به مدت طول عمر کاری شان نگه داری خواهند شد؛

10- محمل های اصلی که  افزون بر محتوای دیداری – شنیداری شان، حاوی شواهد مستند مهمی هستند، بیش از مدت طول عمر کاری شان نگه داری خواهندشد؛ با این فرض که نگه داری آنها، دیگر منابع مجموعه را به خطر نخواهد انداخت؛ و

11- در دسترس پذیرسازی منابع از طریق اکران یا نمایش، آرشیوداران تلاش می کنند نزدیک ترین شرایط ممکن را به تجربه ی اصلی تماشا یا شنیدن فراهم کنند. (برای مثال با دقت در نمایش فیلم با سرعت مناسب و  نسبت مناسب طول و عرض تصویر).

اصول فردی

1- کارکنان آرشیو دیداری- شنیداری، برای بهبود فراهم آوری، نگه داری، مستندسازی با تسهیل دسترسی مناسب به منابع، دانش و تجربه ی خود را سخاوتمندانه در اختیار دیگران می گذارند.

2- کارکنان با  عضویت در انجمن های حرفه ای و  افزایش مستمر دانش و مهارت های مرتبط با آرشیو داری دیداری- شنیداری در پی ارتقای حرفه ای خواهند بود؛

3- کارکنان از موقعیت خود برای بهره برداری مالی ناروا یا  دیگر انواع بهره برداری شخصی  استفاده نخواهند کرد؛

4- کارکنان با همه ی همکارن و مراجعان با احترام برخوردخواهند کرد.

 

+ نوشته شده در  شنبه 1389/03/08ساعت 15  توسط حسنی امی  |